Kapitel 8

För att byta ämne började jag ''prata'' om skolan.

'' Så, vad är vår första lektion?''

'' Vi har stridskonst. Ta på klänningen du fick av Karen igår'' svarade Rose

'' Stridskonst?'' undrade jag. Jag var duktig på fysisk strid, även om jag inte använde mina krafter.

'' Lärarna säger att det kan komma tillfällen när vi måste försvara oss utan krafter. Det lär vi oss på stridskonst-lektionerna och får inte använda våra krafter då''

'' Okej, vad har vi sedan?''

'' Kraftkontroll med Karen''

'' Okej, och efter det har vi drama och sedan lunch ellerhur''

'' Ja''

'' Och efter det?''

'' NO''

'' NO'' svarade jag tvivlande. Det verkade inte som ett ämne man hade i en vampyrskola. Hade någon frågat mig för 2 dagar vad jag trodde de hade för lektioner i en vampyr-skola skulle jag svarat sådant som ''Hur man tömmer blodet till sista droppen'' och ''Hur man döljer sina spår''. Jag hade varit duktig i NO i mina andra skolor, även innan jag haft samma NO-årskurs i 500 år.

''Ja. Vampyrer har stark kontakt med de flesta djuren och många av oss kan till och med prata med dem. Men här lär vi oss inte om de djur som människorna lär sig om. Här lär vi oss om djur som människorna tror är sagoväsen, eller aldrig ens hört talas om'' sa Roxanne.

'' Djur som vadå?'' undrade jag

'' Drakar, gripar, sjöjungfrur, varulvar''

''Varulvar!?'' avbröt jag

'' Ja. Det sägs i många legender och historier att varulvar och vampyrer är naturliga fiender och är i krig mot varandra och sådant, men det är faktiskt motsatsen. Vampyrer och varulvar har visserligen en lång historia, men den har aldrig blivit nedfläckad av att de någonsin råkat i luven på varandra. Skolan har många varulvar på området för att kuna försvara sig mot Orois och Monoceres. Varulvar känner av Monoceres gift och attackerar av ren instinkt. Oavsett om det skulle vara en skadat monoceres eller om en vampyr skulle bråkat med en, och fått giftet på sig, men inte i kroppen skulle en varulv attackera direkt och försöka döda en''

De orden fick mig att bli livrädd. Jag hade monocres-gift i kroppen. Varulvarna som gick omkring på skolan skulle känna av mig och gå till attack direkt.

'' Kahlan mår du bra?'' hörde jag Rose fråga oroligt. Jag ruskade på huvudet och samlade mig.

'' Jadå''

'' Du blev orolig, eller rädd''

'' Jag blev bara lite orolig för att halka efter, jag menar, ni har ju haft massa lektioner som jag inte varit med på och jag ligger nog en aning bakom er i läroplanen''

'' Äsch, det kommer bli bra. Du var jätteduktig på NO, eller i skolan över huvud taget, och kommer snart ikapp. Jag och Roxanne kommer hjälpa dig''

'' Okej'' svarade jag, och bytte ämne igen '' Vad har vi efter det då?''

'' Sedan har vi vampyrhistoria'' svarade Roxanne.

'' Vad?''

'' Vi lär oss om vampyrernas historia''

'' Okej, och sedan''

'' Sedan har vi livskunskap. Alltså om hur ofta vi borde äta och hur mycket, vad som händer om vi inte gör det, hur vi ser till att människorna inte skvallrar, hur vi döljer våra spår och hur vi gömmer oss för människorna och ändå lever mitt ibland dem och sådannt...''

'' Okej, och efter det?''

'' Sedan slutar vi. Jag har ett schema till dig annars'' sa Rose

''Och det säger hon nu'' sa Roxanne. Rose ignorerade hennes kommentar och gick fram till skrivbordet och drom ut den översta lådan. Där tog hon fram ett blått papper som visade sig vara mitt schema. Jag läste.

20.00-21.00: Stridskonst A.M

21.05-22.05: Kraftkontroll K.J

22.15-23.15: Drama T.W

23.20-00.00: Lunch

00.00-01.00: NO J.G

01.05-02.05: Livskunskap J.A

02.10-03.00: Vampyr sammhällskunskap E.W

A.M- Alison Mason

K.J- Karen James

T.W- Tom Wordy

J.G- Joshua Green

J.A- Jessica Aniston

E.W- Erica Willis

MED VÄNLIG HÄLSNING: Rektor Jane Kamon

Tiderna kändes konstiga, men sedan kom jag på att dygnet var vridet här. Natten var våran dag och vice versa. Det skulle ta tid att vänja sig vid att vara här igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0