Kapitel 9

'' Rektor Kamon är faktiskt kusin till Wendy Kamon'' sa Roxanne

'' Vem är Wendy Kamon?'' undrade jag

'' Skämtar du!?''

'' Neej?''

'' Hon är västers drottning?''

'' Jag förstår inte?''

'' Varje århundrade föds ett barn som har kontakt med ett av de fem elementen... du vet väl vilka elementen är?''

'' Ja självklart!''

'' I vilket fall, detta barnet blir kung eller drottning över sitt elements väderstreck''

'' Vilket element har vilket då?''

'' Luft- öst, Vatten - väst, Eld- söder Jord - norr och anden har de alla''

'' Okej, men vad har det med oss att göra?''

'' Det är de 5 som styr i majastrana?''

'' Majastrana? Vad är det?'' undrade jag. Det lät som någon maträtt

'' Men gudinna! Du är i Majastrana nu!?''

'' Jag trodde skolan hette bathsfirth?''

'' Ja, men bathsfirth ligger i Majastrana''

'' Jag hänger inte med?''

'' Har du läst Harry Potter, eller åtminstone sett filmerna?'' frågade Rose

'' Självklart!'' Jag älskar Harry Potter!

'' Hogwards ligger ju inte i 'mugglarvärlden' ellerhur?''

'' Nej''

'' Tänk dig detta som Hogwards och utanför som magivärlden''

'' Är jag i en annan värld!?''

'' Kahlan du föddes i den här världen?'' sa Roxanne. Jag svarade inte. En annan värld. Inte undra på att jag inte besvärats med Linneas tankar. Då kom jag på att det saknades något på schemat.

" Har vi inte SO? Eller nuaka menar jag?"

" Nej, inte i det här ''programmet'' "

" Programmet?"

" Tänk på det som ett gymnasium. Man väljer ju program där beroende på vad man vill syssla med i sitt liv va?"

"Ja... jo"

" Det är ungefär så"

" Vad utbilda vi oss till då?"

" Du utbildar dig i stridskonst, vilket ger karriär i saker som livvakt och monoceres- och oroi-jägare. Jag utbildar mig i naturvård vilket ger karriärer som läkare och veterinär. Jag vet däremot inte vad Roxanne utbildar sig i" sa Rose

" Jag utbildar mig i nuaka. Det ger karriärer i politik och massmedia" sa Roxanne

" Men jag förstår inte? Eller jag förstår program-grejen och det där, men inte lektionerna? Jag förstår mitt schema och mina lektioner, och hur de skall hjälpa mig i karriärerna, men inte ni?"

" Vi har inte samma schema" sa Rose " Jag har NO, lunch och livskunskap samtidigt som du, men annars har jag andra lektioner"

" Och jag har försvar, kraftkontroll, vampyrhistoria och lunch med dig. Så på drama-lektionerna är det bar Zach du känner till just nu, även om många andra känner dig" sa Roxanne. Då kom jag på en sak.

" Sa inte Zach att hans schema anpassats efter mitt?"

" Jo"

" Men då kan ju inte han välja karriär!"

" Kahlan, Zach gick samma linje som du, det är bara att de har flyttat honom till din grupp, så ni har lektionerna samtidigt"

" Så han hr exakt samma lektioner som innan?"

" Exakt" hörde jag en röst bakom mig. Jag snodde förskräckt runt, redo att attackera, även om jag borde ha kunnat gissa vem det var.

" Hej" flinade Zach på sitt... Zach-aktiga sätt. Då insåg jag att jag sagt det sista högt och rodnaden steg på mina kinder och jag blev snurrig när ögonen blev gula. De brukade de faktiskt bli när jag väl blev generad, och det blev jag inte ofta, men jag hade blivit det en del det senaste dygnet.

" Sluta upp med det där!" utbrast jag och när han började skratta stämde Rose och Roxanne också in. Roxanne hörde jag i huvudet, men Rose kom bakifrån Zach, och jag märkte att hon satt och drack lite blod ur ett glas vid bordet.

" Men jag tycker det är så kul att se dig rycka till VARJE gång!" retades han och fortsatte med sitt irriterande, självsäkra, jobbiga och sjukt gulliga flin, som jag insåg var hans normala min. Jag kastade ett orange öga på klockan, trots att ögonen kliade. 19:55. Min första lektion med Alison Mason skulle börja snart, och precis som jag gjort dagen innan, plockade jag upp ryggsäcken från stolen och pressade mig förbi honom ut genom dörren. Både han och Rose fortsatte skratta.

Jag gick genom korridoren tills jag mötte groza. Det var löjligt hur fort jag fallit tillbaka in på det smeknamnet. Han log ett bländande leende och stoppade sig på väg genom dörren och gick istället mot mig.

" Jaså du har makat dig ut ur rummet" log han

"Jodå, jag kan ju inte sitta där inne och ruttna" svarade jag och log tillbaka

"Kommer du? Vi börjar när som helst"

" Visst, men gör du mig den äran att vara min partner under dagens försvarslektion?" sa jag skämtsamt

" Självklart Miss Sweet" sa han och bugade elegant innan han föste mig mot salen han varit på väg in genom alldeles nyss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0